


Eriarvoisuuden kitkemisen mestarikurssi
17.–31.8.2021
Miltä eriarvoisuus näyttää eri puolilla Suomea? Mitä kunnat voivat tehdä sen ehkäisemiseksi?
Syksyllä 2021 järjestetty Eriarvoisuuden kitkemisen mestarikurssi tarjosi päättäjille ja asiantuntijoille tuoretta tutkimustietoa eriarvoisuuden ehkäisystä kunnissa. Kurssin osat käsittelivät eriarvoisuuden kitkemistä kolmella tasolla: yksilöiden arjessa, perheissä ja väestötasolla.
Puheenvuorot perustuivat vuonna 2021 päättyneeseen Tasa-arvoinen yhteiskunta -tutkimusohjelman tuloksiin.
Tutustu tutkijapuheenvuorojen tallenteisiin ja esityksiin alta!
Vaikka Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista yhteiskunnista, kaikilla ei ole kuitenkaan samat lähtökohdat elämään. Lapsena ja nuorena koettu eriarvoisuus vaikuttaa tulevaisuudennäkymiin.
Miten kunnat voivat huolehtia paremmin lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista?
Eriarvoisuuden kitkemisen mestarikurssin ensimmäinen osa tarjoaa ajatuksia lasten köyhyyteen, kotihoidon kuntalisään, nuorten koulutukseen ja taideharrastuksiin.

Tilaisuuden puheenvuorot:
Lasten köyhyys – millaista se on ja mitä siitä seuraa
Professori Johanna Kallio, Turun yliopisto (TITA-hanke)
Onko kotihoidon tuen kuntalisä kunnan, huoltajien vai lapsen puolella?
Väitöskirjatutkija Julia Kuusiholma-Linnamäki, Jyväskylän yliopisto
(CHILDCARE-hanke)
Vahvistaako taideharrastus lasten ja nuorten osallistuutta ja hyvinvointia?
Professori Eeva Anttila, Taideyliopisto (ArtsEqual-hanke)
Miten toisen asteen koulutus ehkäisee nuorten syrjätymistä
Tutkimusprofessori Tuomas Pekkarinen, VATT (Oma linja -hanke)
Elämän taitekohdat, kuten toiselle asteelle, työelämään tai eläkkeelle siirtyminen, altistavat ihmisiä syrjäytymiselle. Siksi onkin erityisen tärkeää, että eri-ikäisille on tarjolla tukea ja tietoa uusiin elämänvaiheisiin.
Miten kunnat voivat tukea tasa-arvoista arkea ja ehkäistä eriarvoistumista elämän taitekohdissa?
Eriarvoisuuden kitkemisen mestarikurssin toisessa osassa kuulemme tutkijoide näkökulmia koulutusvalintoihin, työkyvyttömyyteen, yli 50-vuotiaiden työllisyyteen ja eläkeläisten osallisuuteen yhteiskunnassa.

Tilaisuuden puheenvuorot:
Miten Oma linja -ohjelma auttaa nuoria tekemään omannäköisiä koulutusvalintoja oppivelvollisuuden laajentuessa?
Kouluprojektien johtaja Jan Wieland, Walter ry (Oma linja -hanke)
Kuinka ehkäistä työkyvyttömyyttä läpi elinkaaren?
Erikoistutkija Laura Salonen, Turun yliopisto ja Kela (Tita-hanke)
Miten kunnissa voidaan edistää yli 50-vuotiaiden työllisyyttä?
Tutkijatohtori Tytti Steel, Helsingin ylipisto
(WeAll-hanke)
Voidaanko kulttuurilla edistää eläkeläisten toimijuutta?
Tutkijatohtori Tuulikki Laes, Taideyliopisto ja yliopistolehtori Pauli Rautiainen, Itä-Suomen yliopisto (ArtsEqual-hanke)
Kunnat ovat erilaisia – ihmisten arki, tarpeet ja elinkeinot vaihtelevat Utsjoelta Helsinkiin. Erilaistuminen ei kuitenkaan saa tarkoittaa eriarvoistumista.
Miten kunnat voivat ehkäistä eriarvoistumista eri puolilla Suomea?
Eriarvoisuden kitkemisen mestarikurssin viimeisen kerran tutkijapuheenvuoroissa sukelletaan eriarvoistumiseen väestötasolla. Mistä eri ikäryhmien varallisuus koostuu? Mitä kuuluu varhaiskasvatuspoluille ympäri Suomea? Miten tuleroja voidaan ehkäistä?

Tilaisuuden puheenvuorot:
Kuntaympäristöt erilaistuvat - Onko syytä olla huolissaan lasten varhaiskasvatus-
polkujen eriytymisestä?
Emeritaprofessori Kirsti Karila, Tampereen yliopisto (CHILDCARE-hanke)
Miten ansio- ja pääomatulojen erilainen verokohtelu kasvattaa tuloeroja?
Emeritusprofessori Matti Tuomala, Tampereen yliopisto (WIP-hanke)
Eri ikäryhmien taloudellinen kolmikanta: tulot, kulutus ja varallisuus
Väitöskirjatutkija Esa Karonen, Turun yliopisto (TITA-hanke)
Tasa-arvoinen yhteiskunta –tutkimusohjelma (EQUA)
2015 – 2021
Työelämäprofessori ja ohjelmajohtaja Olli Kangas, Turun yliopisto